Nieuws van Tineke Strik

Europarlementariërs willen kwetsbare vluchtelingen uit Griekenland herverdelen

EU-landen moeten vluchtelingen overnemen uit de overvolle vluchtelingenkampen in Griekenland. Op mede-initiatief van Europarlementariër Tineke Strik sturen de leden van parlementscommissie Justitie en Burgerlijke Vrijheden deze oproep naar alle leiders van de EU-landen. De oproep is ondertekend door Europarlementariërs van de Groenen, christendemocraten, sociaaldemocraten, liberalen en links. Samen hebben deze fracties een meerderheid in het Europees Parlement.

EU moet toezicht houden op geweld aan Kroatische grens

GroenLinks-Europarlementariër Tineke Strik eist dat Europa toezicht gaat houden op de behandeling van migranten en vluchtelingen aan de Europese buitengrenzen en daar optreedt tegen mensenrechtenschendingen. Strik bezocht afgelopen weekend verschillende Kroatische en Bosnische instanties om de klachten over geweld tegen migranten en vluchtelingen aan de Kroatische grens te onderzoeken.

Fraude Tsjechische premier laat zien: meer controle EU-subsidies nodig

GroenLinks-Europarlementariër Tineke Strik wil dat de Europese Commissie beter toezicht houdt op de besteding van Europese subsidies. Uit een gelekt rapport blijkt dat de Tsjechische premier Andrej Babiš miljoenen EU-landbouwsubsidies wegsluisde naar z’n eigen bedrijf. Strik: “Dit ondermijnt de rechtsstaat en schaadt het vertrouwen van mensen in de politiek. De EU moet snel zorgen dat regels die misbruik van EU-geld tegengaan ook daadwerkelijk worden toegepast.”

Beoordeling rechtsstaat in verkeerde handen bij kandidaat-eurocommissaris Hongarije

De Hongaarse kandidaat-eurocommissaris Olivér Várhelyi kwam slecht uit de verf tijdens zijn hoorzitting in het Europees Parlement. “De verkeerde man, op de verkeerde plek”, concludeert GroenLinks-Europarlementariër Tineke Strik. “Terwijl in Hongarije de rechtsstaat wordt uitgekleed, zou hij moeten oordelen over de toetreding van kandidaat-lidstaten. Een bizarre situatie.”