Nieuws van Kim van Sparrentak

Europa moet doorpakken om turbotechkapitalisme aan te pakken

De Europese Commissie presenteerde woensdag haar plannen om de EU klaar te stomen voor het digitale tijdperk. Europarlementariër Kim van Sparrentak deelt de urgentie van de Europese Commissie om te zorgen dat digitalisering in dienst komt te staan van de mens en de samenleving. “We moeten alle zeilen bijzetten om het turbotechkapitalisme te stoppen. Europa heeft een cruciale opdracht om technologische ontwikkeling niet alleen te laten werken voor bedrijven: mensen moeten er beter van worden.”

Hoe gaan we slim om met kunstmatige intelligentie?

Kunstmatige intelligentie, artificial intelligence, of simpelweg AI is hot. De berichten met daarin de nieuwste innovaties die ons leven makkelijker maken, het fileprobleem oplossen of de klimaatcrisis aanpakken, vliegen je om de oren. Toepassingen op basis van kunstmatige intelligentie zijn geen toekomstmuziek. Ze zitten vandaag al in de vertaalapp in onze smartphone en de slimme thermostaat in onze woning. Kunstmatige intelligentie is er en gaat niet weg.

Europese Commissie moet vrouwenrechten beter verdedigen

Kim van Sparrentak

Europarlementariër Kim van Sparrentak wil dat de Europese Commissie zich gaat inzetten om de achteruitgang van vrouwenrechten in Europa een halt toe te roepen. “Ik ben het wachten beu. De vooruitgang in veel landen is stilgevallen en er is een backlash aan de gang. We zien toenemend geweld tegen vrouwen, een groeiende anti-abortusbeweging en verdrukking van organisaties die opkomen voor gendergelijkheid.”