Nieuws van Bas Eickhout

Milieucommissie scherpt EU-regels wegwerpplastic aan

Plasticflesjes in water

De milieucommissie van het Europees Parlement scherpt de wetsvoorstellen voor het aanpakken van plastic voor eenmalig gebruik verder aan. “Er lag al een goed voorstel van de Europese Commissie op tafel”, zegt Europarlementariër Bas Eickhout, “maar vandaag maken we duidelijk dat het nog ambitieuzer moet. De plastic soep schreeuwt om fikse maatregelen.”

Europarlement scherpt klimaatnorm voor auto’s aan

Dieselgate

Het Europees Parlement wil dat de CO2-uitstoot van nieuwe personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen met 40 procent daalt in 2030. Daarmee scherpt het Europarlement de eerdere voorstellen van de Europese Commissie aan, ondanks een massale lobby van auto-industrie en Europese Commissie zelf.

Eist het Europarlement strenge normen voor de CO2-uitstoot van auto’s?

Durft het Europarlement het aan om strenge normen voor de CO2-uitstoot van auto’s te eisen? Het ziet er naar uit dat het woensdag een spannende stemming gaat worden. Europarlementariër Bas Eickhout hoopt dat het Europees Parlement ervoor kiest om de voorstellen van de Europese Commissie aan te scherpen, zodat het in lijn komt met het klimaatakkoord van Parijs.

Eickhout stelt zich beschikbaar als topkandidaat voor Europese Groenen

Bas Eickhout op het GroenLinks Festival

GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout wil namens de Europese Groenen de topkandidaat worden voor de Europese verkiezingen.

Eickhout: “De traditionele politieke partijen die de afgelopen jaren de leiding hadden in Europa, laten het liefst alles bij het oude. Dat betekent dat ze met Europese regelgeving vooral goed zorgen voor grote multinationals, terwijl gewone Europeanen zich afvragen wat Europa eigenlijk voor hen doet. Het is hoog tijd dat Europa gaat veranderen. Ik wil die status-quo doorbreken.”

Juncker heeft zijn laatste kans niet gegrepen

State of the Union van Jean-Claude Juncker

Vandaag spreekt Jean Claude Juncker zijn laatste Staat van de Unie uit in het Europees Parlement. Bij zijn aantreden als voorzitter van de Europese Commissie noemde hij zijn mandaat de “laatste kans” om de EU dichter bij de burger te brengen. Dat doel is natuurlijk vaag en de Europese Commissie zal ook nog bestaan als Juncker volgend jaar plaatsmaakt. Maar zijn woorden klonken destijds alsof de Europese Commissie nu een keer écht werk zou maken om het vertrouwen van meer Europeanen in het Europese project te winnen. Is hij daarin geslaagd?

Milieucommissie scherpt uitstootnormen auto’s verder aan

Als het aan de milieucommissie van het Europees Parlement ligt, dan worden de CO2-uitstootnormen voor auto’s verder aangescherpt. “Een belangrijke eerste stap om ervoor te zorgen dat de auto-industrie ook haar steentje gaat bijdragen aan het halen van het Parijs-akkoord”, aldus Europarlementariër Bas Eickhout.