Nieuws gefilterd op Tweede Kamer

Waarom ik partij ben in een rechtszaak tegen het vakantieregister

Vliegtuig

Deze week is een rechtszaak aangespannen tegen Duitsland, Oostenrijk en verschillende luchtvaartmaatschappijen wegens het opslaan, verwerken en delen van veel te veel passagiersgegevens, waaronder creditcardnummers. Naar alle waarschijnlijkheid is de Europese PNR-richtlijn, ook wel het vakantieregister, strijdig met het Europees Grondrechtenhandvest. Om die reden heeft GroenLinks in de Tweede Kamer gevraagd om een rechterlijke uitspraak. Nu dat politiek niet gelukt is, sluit Kathalijne Buitenweg zich als burger aan bij de rechtszaak. Lees hieronder waarom zij dit doet.

Met plannen GroenLinks wordt klimaatdoel wél gehaald

Klimaatverandering

Met een echte CO2-heffing kan het Nederlandse klimaatdoel wél gehaald worden. Dat laat de doorrekening van de GroenLinks plannen zien. Nu moeten we snel door met de invoering van zo’n CO2-heffing, zegt GroenLinks-leider Jesse Klaver in een reactie. “We hebben niet de luxe om nog veel langer te wachten.”

GroenLinks: verstrek geen subsidie aan anti-abortuslobby

Voor GroenLinks is het helder: hulp bij ongewenste zwangerschap moet altijd objectief zijn, zodat vrouwen onafhankelijk geïnformeerd worden. Deze week maakte staatssecretaris Blokhuis bekend dat "onafhankelijke keuzehulporganisatie Siriz" subsidie mag blijven ontvangen ondanks dat zij innig verbonden zijn aan anti-abortusorganisatie VBOK. Onbegrijpelijk wat GroenLinks betreft. Daarom eist de partij vandaag dat de banden tussen deze twee organisaties worden doorgeknipt voordat de subsidie wordt verstrekt.

GroenLinks maakt wet tegen belastingontwijking

In Nederland kunnen grote multinationals er via slimme belastingtrucjes voor zorgen dat ze geen winstbelasting hoeven te betalen. GroenLinks Kamerlid Bart Snels heeft een wet gemaakt om dit tegen te gaan. “Iedereen moet eerlijk belasting betalen, dus ook onze allergrootste bedrijven”, vindt Snels.