Nieuws gefilterd op Tweede Kamer

GroenLinks wil gelijke kansen voor álle studenten

Het onderwijs in Nederland moet voor iedereen even toegankelijk zijn. Studenten met veel geld of rijke ouders krijgen nu meer kansen dan hun medestudenten. GroenLinks Kamerlid Zihni Özdil vindt dat onwenselijk en doet daarom vandaag een aantal voorstellen om de gelijkheid op hogescholen en universiteiten te bevorderen.

GroenLinks: maak kinderen topprioriteit

Één op de negen kinderen in Nederland leeft in armoede. De gevolgen hiervan zijn groot: de kinderen ervaren stress, kunnen moeilijker meekomen op school en hebben daardoor een achterstand op hun leeftijdsgenootjes. GroenLinks wil dat kinderen die in armoede opgroeien een eerlijke kans krijgen in het leven. Daarom doet Linda Voortman drie voorstellen.

GroenLinks, SP en PvdA: Verhoog ww-premie flexcontracten

Om oneigenlijk gebruik van flexwerk tegen te gaan, moet de ww-premie die werkgevers bij flexcontracten betalen, viermaal zo hoog worden. Met de extra premie die zo opgehaald wordt, gaat de premie voor vaste contracten juist flink omlaag. Daarvoor pleiten SP, GroenLinks en PvdA. Bij de begrotingsbehandeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zullen de partijen woensdag samen een initiatief hiertoe indienen.