Nieuws gefilterd op Tweede Kamer

GroenLinks wil opheldering verdrinking Waddenzee

Het kabinet moet snel duidelijk maken hoe het de schadelijke gevolgen van klimaatverandering voor de Waddenzee zal tegengaan.  Dat wil Liesbeth van Tongeren. Aan haar wordt vanavond bij het VanGasLos Festival een rapport uitgereikt, waarin staat dat de zee door de stijgende zeespiegel mogelijk zal ‘verdrinken’, waardoor de bijzondere biodiversiteit in het gebied gevaar loopt. Het rapport is opgesteld in opdracht van de Waddenvereniging.

Kamer vindt komst Eritrese toppoliticus onacceptabel

De regering moet actie ondernemen om te voorkomen dat Yemane Gebreab, de tweede man van het regime in Eritrea, een jongerencongres in Nederland toespreekt. Dat wil een Kamermeerderheid, die op initiatief van Bram van Ojik vragen stelt aan minister Koenders van Buitenlandse Zaken. Vanochtend berichtten OneWorld en radioprogramma Argos over het congres, dat komend weekend wordt georganiseerd door de Eritrese jongerenpartij YPFDJ.

'Zorg voor duidelijkheid bij afhandeling schade gaswinning'

Vandaag gaat de Tweede Kamer op initiatief van GroenLinks en D66 in gesprek met de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) over de gevolgen van de gaswinning in Groningen. Liesbeth van Tongeren wil weten of de veiligheid van de Groningers naar het oordeel van de OVV is verbeterd. Ook wil Van Tongeren in het gesprek de visie van de OVV helder krijgen op de verhouding tussen de schadeafhandeling en de rechtspraak in Nederland.