Nieuws over Laura Bromet

Drie voorstellen om onze natuur te beschermen

De rechter oordeelt dat de Nederlandse overheid onze natuur niet genoeg beschermt tegen stikstof. Nu is de vraag, wat doet dit kabinet? Kiest ze voor meer wegen, meer vliegvelden en meer landbouw? Of steunt ze onze plannen: de natuur beschermen en de stikstof terugdringen. Tweede Kamerlid Laura Bromet doet drie voorstellen.

Veen red je niet alleen

Wie houdt niet van de groene weides met blauwe sloten in Friesland, Noord- en Zuid-Holland? Het zijn de veenweiden waar koeien grazen en in de lente de grutto broedt. Ik groeide op zo’n gebied; in Waterland. En ik woon er nog steeds. Midden tussen de veenweiden.

GroenLinks & D66: Grondwaterpeil omhoog om klimaatverandering tegen te gaan

GroenLinks en D66 willen dat de waterpeilen in veengebieden omhoog gaan. Voor melkveehouderijen wordt het grondwaterpeil kunstmatig laag gehouden. Daardoor klinkt de grond in en komt 7 megaton CO2 vrij. Dat is vier procent van onze broeikasgassen in Nederland. De partijen dienen daarom morgen gezamenlijk twee initiatiefnota’s in met 62 voorstellen om Nederland voor te bereiden op klimaatverandering. Zij zijn zeer kritisch op de door boerenbestuurders gedomineerde waterschappen, die een veel te laag grondwaterpeil aanhouden.

De Verborgen Vervuiler

GroenLinks Tweede Kamerlid Laura Bromet presenteert maandag een voorstel om de 'geheime' CO2-uitstoot die vrijkomt uit drooggevallen veenweidegebieden in Nederland te stoppen.