GroenLinks de grootste partij op links

De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018 bleek – voor GroenLinks – historisch. Nog nooit waren we zo groot. Op de meeste plekken scoorden we fors hoger dan bij de verkiezingen een jaar geleden. Het laat zien dat onze beweging overal in Nederland aan kracht toeneemt. De verbreding is ingezet. En alsof dat nog niet genoeg is, klonk er ook nog een duidelijk ‘tegen’ bij het referendum over de sleepwet.

Na maanden bikkelen door vrijwilligers, leden, sympathisanten, kandidaten, raadsleden en medewerkers zijn we in 13 gemeenten de grootste partij geworden, en in 16 gemeenten de op een na grootste. In de gemeenten waar GroenLinks meedeed aan de verkiezingen, behaalden we maar liefst 11,5 procent van de stemmen. Tegenover de 9,2 procent van de stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen laat zien dat we doorgroeien.

Verbreding van GroenLinks

De verbreding is duidelijk ingezet. Dat zien we in gemeenten zoals Renkum (van 3 naar 4 zetels) en Helmond (van 2 naar 6) waar we de grootste partij zijn geworden. Steeds meer mensen kiezen voor verbinding en vergroening.

Ook in Amsterdam (van 7 naar 10 zetels), Arnhem (van 4 naar 7), Culemborg (van 2 naar 4), Delft (van 4 naar 7), Diemen (van 2 naar 5), Haarlem (van 5 naar 8), Nijmegen (van 8 naar 11), Renkum (van 3 naar 4), Utrecht (van 9 naar 12), Wageningen (van 5 naar 6), Wormerland (van 3 naar 4) en Zutphen (van 3 naar 5) heeft GroenLinks het initiatief voor de onderhandelingen omdat we daar de grootste partij zijn geworden. De lokale GroenLinks-afdelingen stellen een informateur aan die de verkennende gesprekken begeleidt met andere partijen.

Groei

Daarnaast zijn we in 17 gemeenten de op een na grootste geworden in Alkmaar (van 4 naar 6), Zwolle (van 3 naar 7), Berg en Dal (van 2 naar 3), De Bilt (van 2 naar 4), Houten (van 2 naar 5), Wijk bij Duurstede (3 zetels), Zeist (van 3 naar 7), Bergen NH (van 3 naar 4), Beverwijk (van 4 naar 5), Bloemendaal (3 zetels), Hoorn (van 3 naar 4), Oostzaan (van 3 naar 4), Leiden (van 4 naar 8), Rijswijk (van 2 naar 5), Voorschoten (van 2 naar 4), Eindhoven (van 4 naar 7) en Roermond (van 4 naar 7).

­Dankzij jouw stem gaan ruim 600 raadsleden in heel Nederland voor GroenLinks aan de slag – dat waren er eerst ruim 350. Hen wacht een taak die niet makkelijk is, maar zo waardevol. Verandering begint hier, en bij hen.

Verandering begint hier

Vanaf hier bouwen we verder. En daar hebben we jou voor nodig. Met jouw hulp kunnen we de ambities van GroenLinks waarmaken. Samen maken we landelijk en lokaal het verschil, en pakken we klimaatverandering aan. En met jouw hulp bereiken we nog meer mensen. Zet daarom de volgende stap en meld je aan als lid!