Eickhout vertaalt klimaatakkoord in Europese strategie voor transport en vervoer

Europarlementariër Bas Eickhout gaat aan de slag om het klimaatakkoord van Parijs te vertalen in Europese wetsvoorstellen die ervoor moeten zorgen dat de vervoer- en transportsector veel minder CO2 gaat uitsturen. Eickhout is namens het Europarlement rapporteur op dit beleidsterrein en presenteerde donderdag zijn eerste voorstellen.

Transport

“De politiek steunde het klimaatakkoord massaal, dus het is nu tijd om de afspraken uit te werken in daadwerkelijke politieke actie,” zegt Eickhout. De transportsector moet in 2050 CO2-neutraal zijn en dat is een enorme uitdaging “Maar wel een uitdaging die onzettend veel mogelijkheden biedt, zeker op vlak van werkgelegenheid.”

Met een concrete visie probeert Eickhout het Europees transport en vervoersbeleid de eenentwintigste eeuw binnen te loodsen. De kosten van transport zijn enorm scheef. Zo ontsnapt de luchtvaartsector aan iedere vorm van belasting, terwijl treinreizen zwaar belast wordt.

“Als we de beprijzing in balans brengen, dan zorgen we voor een enorme verschuiving naar duurzamere transportvormen.”

Juist omdat de prijzen op dit moment zo scheef zitten, zien de mensen vaak geen duurzaam alternatief, stelt Eickhout. “Ik wil dat we in Europa werk maken van een gelijk speelveld voor alle vormen van transport, maar dat we tegelijkertijd ook investeren in duurzame alternatieven, zoals goed grensoverschrijdend treinverkeer.”

“Dan is de keuze tussen een goedkope, vlotte treinverbinding en een korte, dure vlucht snel gemaakt.”

Eickhout brengt ook de technologische ontwikkelingen die het transportbeleid kunnen veranderen, in kaart. Denk aan de overstap op elektrisch wegverkeer. Maar dat is geen heilige graal voor Eickhout.

“Het is duidelijk dan onze wegen en vooral onze steden leiden onder fileproblematiek. Alles elektrisch maken lost dit niet op, dan maken we er een elektrisch fileprobleem van.” Eickhout denkt verder aan nieuwe vormen van autobezit, zoals autodelen. Maar ook in andere sectoren, zoals logistiek in goederentransport, is er nog ontzettend veel ruimte voor vernieuwing.

Het rapport van Eickhout in acht stappen

  1. Nu is het momentum voor beleidsverandering. Het is tijd dat we de afspraken uit het klimaatakkoord van Parijs in politieke actie omzetten.
  2. Investeren in duurzaam transport en vervoer zorgt voor groei en werkgelegenheid.
  3. Europa speelt een belangrijke wetgevende rol, dus het moet koploper zijn op dit dossier.
  4. Belangrijkste actiepunt: De CO2-uitstoot van transport en vervoer terugdringen, door het snel afspreken van strengere limieten.
  5. De beprijzing van transport en vervoer moet eerlijker, zowel voor personen als voor goederen.
  6. Bij eerlijkere beprijzing kunnen consumenten makkelijker kiezen, dan wordt de duurzame optie aantrekkelijker.
  7. De makkelijkste manier om files tegen te gaan: maak het stilstaan in de file duurder en zorg tegelijkertijd voor investeringen in vlotter en goedkoper openbaar vervoer
  8. Maak internationaal treinverkeer weer concurrerend met korte-afstandsvluchten.