Nieuws gefilterd op Eerste Kamer

GroenLinks krijgt steun voor kabinetsvisie op nieuwe vormen van directe democratie

De Eerste Kamer heeft het Kabinet gevraagd na het afschaffen van het raadplegend referendum zich wel in te zetten voor nieuwe vormen van directe democratie ter versterking van ons parlementaire stelsel. Een aangenomen motie van GroenLinks vraagt het kabinet een visie te ontwikkelen. Tijdens het debat over de Wet raadgevend referendum in te trekken, kreeg GroenLinks hiervoor steun van de kamer.

Raad van Europa: door deals met derde landen rechten vluchtelingen vaak geschonden

Hek

Deals met derde landen over asielzoekers leiden tot ernstige mensenrechtenschendingen. Dit stelt het parlement van de Raad van Europa in een resolutie die is opgesteld door rapporteur en GroenLinks-Eerste Kamerlid Tineke Strik. Europese landen hebben te weinig oog voor de bescherming van vluchtelingen elders. Dit blijkt uit de deals die worden gesloten met landen die bij lange na niet voldoen aan eisen onder het Vluchtelingenverdrag.

Aangenomen hackwet maakt te grote inbreuk op onze privacy

De opsporingsinstanties mogen straks, zonder dat verdachten het doorhebben, meeluisteren via de laptopmicrofoon, meekijken via de webcam, screenshots maken en toetsaanslagen vastleggen. Dit hacken gaat mogelijk zijn op alle te hacken apparaten, die nu bestaan en in de toekomst nog gaan komen. Het is duidelijk dat meekijken met alle apparaten in huis of de auto, niet alleen veel informatie oplevert over de verdachten, maar ook over huisgenoten, familie en kennissen.

Grondwet tweemaal aangepast na moties in Senaat

Grondwetswijzigingen zijn zeldzaam in Nederland, zeker naar aanleiding van moties in de Eerste Kamer. En toch gebeurde juist dat twee keer in de afgelopen twee vergaderdagen in de Senaat. Hoewel onze Senaatsfractie liever ambitieuzere wijzigingen had gezien, overheerst tevredenheid omdat er nu sprake is van een sterkere constitutionele bescherming van burgers in de Grondwet.

Nederland grijpt in op Sint Eustatius wegens wetteloosheid

De Eerste en Tweede Kamer hebben dinsdag unaniem het wetsvoorstel aangenomen om het bestuur over te nemen op Sint Eustatius. Een uitzonderlijke maatregel en eveneens het laatste wettelijke redmiddel om de bestuurlijke wildgroei aan te pakken. GroenLinks-senator Ruard Ganzevoort sprak in de tweede termijn namens alle fracties van de Eerste Kamer.