Nieuws gefilterd op Eerste Kamer

Algemene Politieke Beschouwingen Eerste Kamer, 30 oktober 2018

Tineke Strik, GroenLinks

Voorzitter,

Vertrouwen in de toekomst. Dit motto kozen de coalitiepartijen vorig jaar voor hun akkoord. En wie wil dat niet? Het moet gezegd: het akkoord verwoordde grote ambities. Maar woorden geven nog geen vertrouwen. Vertrouwen in de toekomst creëren, vergt eensgezindheid en voortvarendheid.

Marijke Vos naar Raad van State, Harmen Binnema volgt haar op als Eerste Kamerlid

Marijke Vos

Vandaag heeft het kabinet besloten om GroenLinks-Eerste Kamerlid Marijke Vos per 1 oktober voor te dragen als lid van de Afdeling Advisering van de Raad van State. De beëdiging door de Koning vindt plaats op dinsdag 25 september, waarna Marijke op 1 oktober haar Kamerlidmaatschap zal neerleggen. Zij wordt in de Senaat opgevolgd door de eerstvolgende op de lijst Harmen Binnema (39).

GroenLinks krijgt steun voor kabinetsvisie op nieuwe vormen van directe democratie

De Eerste Kamer heeft het Kabinet gevraagd na het afschaffen van het raadplegend referendum zich wel in te zetten voor nieuwe vormen van directe democratie ter versterking van ons parlementaire stelsel. Een aangenomen motie van GroenLinks vraagt het kabinet een visie te ontwikkelen. Tijdens het debat over de Wet raadgevend referendum in te trekken, kreeg GroenLinks hiervoor steun van de kamer.

Raad van Europa: door deals met derde landen rechten vluchtelingen vaak geschonden

Hek

Deals met derde landen over asielzoekers leiden tot ernstige mensenrechtenschendingen. Dit stelt het parlement van de Raad van Europa in een resolutie die is opgesteld door rapporteur en GroenLinks-Eerste Kamerlid Tineke Strik. Europese landen hebben te weinig oog voor de bescherming van vluchtelingen elders. Dit blijkt uit de deals die worden gesloten met landen die bij lange na niet voldoen aan eisen onder het Vluchtelingenverdrag.