Nieuws gefilterd op niets

Isabelle Diks wordt wethouder in Groningen

Na ruim drie jaar neemt Kamerlid Isabelle Diks afscheid van de Tweede Kamer om loco-burgemeester en wethouder te worden in Groningen, de zesde stad van het land. De Groningse GroenLinksfractie heeft een beroep op Diks gedaan vanwege haar brede bestuurlijke ervaring en grote netwerk in Noord-Nederland.

Europese solidariteit is noodzaak tijdens coronacrisis

Corona-debat Europees Parlement

Donderdag stemde een meerderheid van het Europees Parlement in om 40 miljard euro vrij te maken om de negatieve gevolgen van het coronavirus te bestrijden. Europarlementariër Bas Eickhout is tevreden met deze snelle eerste stap en benadrukt de noodzaak dat Europese landen juist nu moeten samenwerken: “Sommige landen worden door deze crisis nóg harder getroffen dan andere. We moeten nu solidariteit en daadkracht tonen zodat we deze tijd samen te boven komen.”

Meer duidelijkheid nodig over onderwijs

Het sluiten van scholen en het laten vervallen van het centraal eindexamen zijn noodzakelijke maatregelen in de strijd tegen het coronavirus. Maar het roept ook veel vragen op. In een schriftelijk overleg, vragen Tweede Kamerleden Lisa Westerveld en Niels van den Berge vooral om meer duidelijkheid voor leerlingen, studenten en onderwijspersoneel.

Zorgmedewerkers voor wijkverpleging en psychische zorg behouden

Zorgverzekeraars moeten zorginstellingen blijven betalen en voorkomen dat wijkverpleegkundigen en medewerkers in de geestelijke gezondheidszorg hun baan verliezen. Op die manier kan de zorg voor kwetsbare mensen tijdens en na de corona-crisis op peil blijven. Een Kamermeerderheid steunde vandaag een motie van GroenLinks hiervoor.

In corona-tijd huurders extra beschermen

Tijdens deze crisis verdienen huurders extra bescherming. Als zij door wegvallende inkomsten hun huur niet meer kunnen betalen, moet hiervoor een coulance regeling komen. Ook zou er een regeling moeten komen om huisuitzettingen tijdelijk op te schorten. Dat zegt Tweede Kamerlid Paul Smeulders, die hierover Kamervragen indiende.