Nieuws gefilterd op niets

Bas Eickhout vicefractievoorzitter Groenen in Europees Parlement

Europarlementariër Bas Eickhout is woensdag herkozen tot vicefractievoorzitter en penningmeester van de Groenen in het Europees Parlement. Tevens is Eickhout aangewezen om namens de Groenen te onderhandelen met andere politieke fracties over het klimaat- en milieudeel van het werkprogramma voor de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie.

GroenLinks eist eerlijke betaling kunstenaars

Kunstenaars worden ronduit slecht betaald. Voor freelancers is de situatie nog beroerder: ze krijgen als ze geluk hebben 60 procent van het salaris van iemand in loondienst. Rondkomen is een opgave. Met jaarlijks 25 miljoen extra is het mogelijk om kunstenaars volgens cao-afspraken en richtlijnen te betalen aldus belangenorganisatie Kunsten '92. GroenLinks vindt het onacceptabel dat kunstenaars niet rond kunnen komen. Daarom eist Kamerlid Corinne Ellemeet van de minister -die op 11 juni haar nieuwe cultuurbeleid presenteert- dat zij voldoende geld verstrekt zodat kunstenaars een normale beloning kunnen ontvangen.

Niels van den Berge geïnstalleerd

Niels van den Berge is geïnstalleerd als lid van de Tweede Kamer. Hier gaat hij zich inzetten voor een eerlijke en rechtvaardige samenleving, die voorbereid is op de toekomst: “Als Tweede Kamerlid zal ik knokken voor de dialoog als alternatief voor het huidige geschreeuw. Voor begrip in plaats van het eigen gelijk. Ik ben ervan overtuigd dat er aan het eind van de dag meer is wat ons bindt, dan wat ons scheidt.”

Reactie GroenLinks op gepresenteerd pensioenakkoord

Vakbonden en werkgevers hebben samen met het kabinet een akkoord gesloten voor een nieuw pensioenstelsel. De afgelopen tijd hebben we nauw met de PvdA en de vakbonden opgetrokken om te zorgen dat het akkoord dat zij een sociaal en eerlijk akkoord sluiten. Dat is gelukt. Belangrijke eisen van GroenLinks en de PvdA zijn ingewilligd. Mensen met zwaar werk kunnen eerder stoppen met werken, de pensioenleeftijd gaat minder snel omhoog, meer mensen gaan pensioen opbouwen en voor alle werkenden komt bescherming bij pech. Daarom kunnen wij het pensioenakkoord steunen.