Nieuws gefilterd op abortus

GroenLinks: verstrek geen subsidie aan anti-abortuslobby

Voor GroenLinks is het helder: hulp bij ongewenste zwangerschap moet altijd objectief zijn, zodat vrouwen onafhankelijk geïnformeerd worden. Deze week maakte staatssecretaris Blokhuis bekend dat "onafhankelijke keuzehulporganisatie Siriz" subsidie mag blijven ontvangen ondanks dat zij innig verbonden zijn aan anti-abortusorganisatie VBOK. Onbegrijpelijk wat GroenLinks betreft. Daarom eist de partij vandaag dat de banden tussen deze twee organisaties worden doorgeknipt voordat de subsidie wordt verstrekt.

‘Blokhuis gaat niet ver genoeg: banden Siriz en anti-abortusclub moeten worden doorgeknipt’

Corinne Ellemeet

GroenLinks-Kamerlid Corinne Ellemeet en PvdA-Kamerlid Lilianne Ploumen zijn teleurgesteld dat staatssecretaris Blokhuis op twee gedachten blijft hinken als het gaat om de invloed van anti-abortusorganisatie Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind (VBOK) op keuzehulporganisatie Siriz. Ze vinden het stopzetten van directe financiering van VBOK aan de keuzehulpgesprekken onvoldoende. ‘Blokhuis wil alert zijn op belangenverstrengeling tussen de twee', aldus Ellemeet. 'GroenLinks eist dat de banden tussen VBOK en Siriz worden doorgeknipt.’

Onbegrip over uitblijven besluit tegen gekleurde keuzehulporganisatie Siriz

Corinne Ellemeet

Ondanks de ook door staatssecretaris Blokhuis vastgestelde innige financiële en bestuurlijke banden met anti-abortusorganisatie VBOK mag Siriz voorlopig gesubsidieerd vrouwen blijven adviseren bij ongewenste zwangerschap. De voltallige coalitie geeft Blokhuis de ruimte om de discussie op de lange baan te schuiven. ‘Onbegrijpelijk’, vindt GroenLinks-Kamerlid Corinne Ellemeet.