Bas Eickhout

Klimaatverandering pak je niet alleen aan. Alleen door samen te werken met met andere landen maken we het verschil. maar het is wel tijd voor actie. Daar gaat Bas Eickhout voor in Europa.

Wie Bas is

Bas Eickhout is Europarlementariër en delegatieleider. Eind 2018 werd hij door de Europese Groene partijen gekozen als lijsttrekker voor de Europese Groenen.

Geboren in 1976 in Groesbeek en opgegroeid in Udenhout, een dorp in Noord-Brabant, wist Bas al op jonge leeftijd dat hij zich wilde inzetten voor het klimaat.

In zijn jeugd wilde Bas graag natuurbeschermer worden. Hij was onder de indruk van de machtige krachten van de natuur, die stormen kunnen veroorzaken, maar die ook zo kwetsbaar kan zijn. De fascinatie voor die kracht én kwetsbaarheid van de natuur was de drijfveer om scheikunde en milieukunde te gaan studeren.

Klimaatwetenschapper

Bas schreef als wetenschapper mee aan de klimaatrapporten van het IPCC, de VN-organisatie voor klimaatwetenschap. Samen met de Amerikaanse politicus Al Gore wonnen zij in 2007 de Nobelprijs voor de vrede.

In 2009 besloot Bas de politiek in te gaan, want hij vond dat er met alle kennis over klimaatverandering te weinig werd gedaan. Juist in Europa, want als je iets aan klimaatverandering wil doen moet je in Europa zijn.

Groene politiek

Bas is vice-fractievoorzitter van de Groenen in het Europees Parlement, verantwoordelijk voor de dossier klimaat en milieu..

Zo zorgde hij voor nieuwe CO2-normen voor de auto’s en een prijsverhoging voor de uitstoot van CO2. Ook tijdens de onderhandelingen over het uitbannen van wegwerpplastic speelde Bas een belangrijke rol. Het liefste ziet hij plastic zo snel mogelijk vervangen worden door duurzame alternatieven.

Bas kreeg een wet aangenomen die superbroeikasgassen uit koelkasten en airco’s aan banden legt. Daarmee kwam hij 2014 op plaats 1 in de Duurzame 100 van Trouw, dat toen in het teken stond van daadkracht.

Waar andere partijen treuzelen, zetten wij in op verandering. Het is tijd om te leveren op klimaatbeleid.

Sociaal Europa

Naast milieu en klimaat zet Bas zich in voor een sociaal Europa. Zo werkt Bas aan een voorstellen om banken te verduurzamen en belastingontwijking tegen te gaan. Als het aan Bas ligt betalen multinationals straks een eerlijk deel over hun winsten.

Meer lezen over Bas en zijn dossiers? Hier vind je onze nieuwsberichten.

We hebben een enorme kans om Europa te veranderen. Om te veranderen hoe we in Europa aan politiek doen. Ik ben er klaar voor dat potentieel te leiden in Europa.

De Europarlementariërs worden vertegenwoordigd door persvoorlichter Nanda Troost. Contactinformatie en persberichten staan in ons mediacentrum.