Kim van Sparrentak

Europarlementariër

Van klimaatactivist naar politica interne markt

Kim studeerde Politicologie en Urban Environmental Management en was tijdens haar studie actief als duo-voorzitter bij DWARS Amsterdam.  Kim was bij de jonge Europese Groenen (FYEG) lid van de klimaat- en energiewerkgroep. Later ging ze ze aan de slag als communicatiemedewerker mobiliteit bij Milieudefensie en werd ze verkozen als duo-voorzitter bij FYEG. Hier vertegenwoordigde ze meer dan 10.000 Europese jongeren in hun strijd tegen klimaatverandering. Kim werkte recentelijk aan een WISE-campagne voor de sluiting van de kerncentrales in België. In 2019 werd Kim verkozen als Europarlementariër voor GroenLinks.

Parlementscommissies

IMCO (Interne markt en consumentenbescherming)

In de IMCO-commissie wil Kim werken aan het terugdringen van doorgeslagen marktwerking in de Europese Unie die goede zorg of betaalbare huisvesting in de weg zit. Kim gaat zich inzetten voor Europese marktregels die bijdragen aan een eerlijke en duurzamere economie en een betere bescherming van consumenten, zowel online als offline.

EMPL (Werkgelegenheid en sociale zaken)

De commissie Werkgelegenheid en sociale zaken behandelt onder andere wetten over de bescherming van werknemers, het bestrijden van discriminatie op de werkvloer en armoedebestrijding. Kim wil vanuit deze commissie werken aan meer sociale rechtvaardigheid en een goede bescherming van alle soorten werknemers in een snel veranderende economie.

Wetenswaardigheden

Kim is een feminist, maakt zich sterk voor LGBTQ-rechten en zingt in een queer-koor.

Persfoto's

Van Kim zijn persfoto's beschikbaar die rechtenvrij te gebruiken zijn. Ze zijn geschikt voor drukwerk en voor internet